وزير يک مهره ترسو(1)
بیشک وزير قويترين مهره بازی شطرنج است به همين دليل بسياري از بازيكنان مبتدي دوست دارند وزير خود را هر چه سريعتر وارد ميدان نموده و با استفاده از قدرت اين مهره ، حريف را شكست دهند. اما با اين كار وزير خود را در مخاطره انداخته و چه بسا بازي را ميبازند. اگر به بازي بازيكنان قوي و استادان دقت كنيد در اكثر موارد وزير آخرين مهرهاي است كه وارد كارزار ميشود.
بنابراين وزيرتان را زود گسترش ندهيد. چرا ؟ چون گسترش سريع وزير به سوارهای دشمن امکان ميدهد كه به وزيرتان حمله كنند و در حاليكه وزير شما مجبور به فرار است حريفتان ميتواند به مهرههايش آرايش دلخواهش را داده ؛ اصطلاحاً به خرج شما سوارهايش را گسترش دهد. به بياني ديگر فرار وزير باعث از دست رفتن زمان (تمپو) میشود و در شروع بازی که گسترش دادن سوارها از اهميت ويژهای برخوردار است از دست دادن چند تمپو ميتواند باعث شكست شود.
حال با بررسي بازي زير اين مطلب را بهتر متوجه خواهيم شد.
1. e4, e5 2. Qh5?
2…, Nc6!
با اين حرکت پياده e5 دفاع می شود. ولي در صورت:
2…, g6? 3. Qxe5+
سفيد رخ h8 را می گيرد. اما سياه ميتوانست بجای دفاع از پياده، با Nf6 نيز به وزير سفيد حمله کند.
2…, Nf6!? 3. Qxe5+, Be7!
اکنون سياه می خواهد قلعه برود . قلعه رفتن مهمترين حرکت در شروع بازی است چون هم شاه به جای امنی میرود و هم رخ وارد بازی میشود.
4. Nf3, Nc6! 5. Qg3
وزير ترسو !
5…, O-O 6. Nc3, d5!
هر گاه شاه حريف قلعه نرفته باشد ، مرکز را باز کنيد. اشتاينيتز ، اولين قهرمان شطرنج جهان که به مدت 8 سال (از 1886 تا 1894 ) قهرمان جهان بود می گويد : هنگامی که در گسترش جلو هستيد و برتری گسترشی داريد بايد حمله کنيد در غير اين صورت برتری خود را از دست می دهيد.
7. exd5, Nh5!(Diagram)
و وزير سفيد در دام افتاده و جايی برای فرار ندارد.
نتيجه: در شروع بازی گسترش دادن سوارها مهمتر از پياده خوری است.
ويلهلم اشتاينيتز
(اولين قهرمان شطرنج جهان)
3. Bc4
سفيد تهديد مات با Qxf7 را ايجاد کرده. مثلأ در صورت:
3…, Nf6?? 4. Qxf7#(Diagram)
اين نوع مات کردن به مات ناپلئونی معروف است. ناپلئون بناپارت (1769 – 1821) يکی از بزرگترين سرداران جهان و امپراطور فرانسه به شطرنج علاقه بسياری داشت و بازيهای زيادی از او به ثبت رسيده که در اکثر آنها او با حمله زود (و بی پايه) قصد مات کردن سريع شاه حريف را داشته ، برای همين است که اين نوع مات ، به مات ناپلئونی معروف شده است.
ناپلئون بناپارت در حال بازي شطرنج |
3…, g6
سياه هم تهديد مات را دفاع ميكند و هم به وزير سفيد حمله میکند.
4. Qf3
مجددأ تهديد Qxf7 و مات ايجاد شده.
4…, Nf6!
سياه با دفع تهديد مات ، يک سوار نيز گسترش می دهد.
5. Qb3
دقت کنيد که سفيد از پنج حرکت خود سه حرکت را با وزير انجام داده است.دو يا چند بار حرکت دادن يک مهره در شروع بازی حق گسترش را از بقيه مهره ها سلب می کند.
5…, Nd4!
اسب در وسط صفحه کاشته می شود و تهديدهای مختلفی را ايجاد می کند. سياه اکنون برتری قاطعی دارد.
6. Bxf7+
حرکت بهتری نمی توان پيشنهاد داد ، برای نمونه :
A:6. Qd3, d5! 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5! 9. Qg3, Nxc2+ 10. Kf1( 10. Kd1, Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bc2#), Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bd3+ 13. Ne2, Qxe2 14. Kg1, Qe1#(Diagram)
B:6. Qc3, d5!(Nxe4) 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5 9. d3, Bb4!(Diagram)
وزير سفيد از دست می رفت.
6…, Ke7 7. Qc4
تنها خانه ای که وزير می تواند از فيل f7 دفاع کند.
7…, b5!
حمله مجدد به وزير. پس از فرار وزير فيل f7 بيدفاع ميشود و سياه يک سوار به همراه گسترش بهتر پيش میافتد.
درسهای اين بازی:
- در شروع بازی با يک مهره چند بار حرکت نکنيد.
- وزير را زود وارد بازی نکنيد.
- قبل از کامل کردن گسترش اقدام به حمله نکنيد.
|